Min dag 5-Vad är kärlek?

Oj vilken fråga.

Som jag ser det finns det olika sorters kärlek.
Syskon kärlek
Kärlek till ens barn
kärlek till en föräldrar
kärlek till sina vänner
Kärlek till saker. 

Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek: "En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet".

Det finns en känt citat ifrån bilben som jag tycker säger det mesta om vad kärlek är:

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre och störst av dem är kärleken.
Pauli brev till korinterna i 1 Kor 13:4-7, 13

Tycker att det är svårt att förklara med ord vad kärlek är.
Det är något jag itne vill vara utan, något som gör mig glad, lycklig.
Kärleken kan krossa en, men även få en resa sig ut ur askan. 
Kärleken kan få en gråta, och skratta samtidigt.


Kommentarer
Postat av: Petra M

Det var en bra kärleksförklaring tycker jag!

2010-12-05 @ 12:12:11
URL: http://insideofpetrashead.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0