Hesa Fredrik

Jag blir lika rädd varje gång.. Är inte beredd på den. Hoppas lika högt. Och sen förbannar jag mig själv som blir. Jag vet ju att den ska komma...


Tyfonerna testas klockan 15 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.
Det går inte att starta larmet av misstag. En nyckel måste vridas om innan signalen går ut.
Namnet Hesa Fredrik ska ha myntats av Dagens Nyheters krönikör Oscar Fredrik Rydqvist som hittade på namnet när sirenen testades för första gången 1931. Han döpte den efter sig själv för att han var lika hes som den vid testtillfället.
Någon gång har systemet hängt sig och tyfoner fortsatt tuta efter testet. Någon kommun har av misstag testat systemet en vecka före resten av Sverige.
Källa: Räddningsverket (TT)
Känn igen larmen
Varningssirenerna har fyra olika signaler: (Larm; Signal; Varaktighet)
* VMA, Viktigt meddelande; 7 sekunder ton 14 sekunder tyst; Minst 2 minuter
* Beredskapslarm; 30 sekunder ton 15 sekunder tyst; 5 minuter
* Flyglarm; Korta signaler; 1 minut
* Faran över; En enda lång signal; 30–40 sekunder
Beredskapslarm innebär fara för krig. Den signal som provas fyra gånger om året är den som betyder Viktigt meddelande till allmänheten. När du hör den ska du gå inomhus, stänga fönster, dörrar och ventilation och lyssna på radion


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0