Matematik på hög nivå

Jag och anonyma polaren i går kväll....

AP: Har du hört talas om den där sidan? Mr Svensson?
Jag: ja det har jag. fast jag är inte medlem.
AP: hur fungerar det där? han måste ju tjäna en massa pengar!
Jag: klart att han gör.
AP: jag tycker det är så coolt. han e så jävla smart! Kolla här! Här har han en bil som går för max 5000kr.
Jag: ja, Det är ju en bra affär.
AP: mm undra hur många bud han måste få in för att komma upp till 5000kr? varje bud höjs med 10 öre...
Jag: är det inte 5000/0,10? = 50000 eller?
AP: hmm och du betalar ca 20 kr per sms?...
Jag: ja det gör du väll...
AP: mm hur mycket tjänar han då på detta? Bilen är värd 197000kr!
Jag: 5000/0,10 = 50000sms. 50000 *200 =1000000 eller räknar jag rätt nu?
AP: Så han skulle tjäna 1 miljon på detta? Ja minus skatt och vad bilen är värd!!
Jag: mm om jag räknar rätt

Sen kan jag säga att den här uträkningen pågick ett tag till.. Efter ett tag så brann det i våra skallar..
Tur att hennes man kom och bad oss hålla käften! Orkar inte höra på er om 10 öre dit, antal sms dit? bla bla..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0