Dialekter

Sitter här och tänker på det här med dialekter.

Ta mig själv som ett prakt ex. Som f.d. Stockholmare som nu bor i Malmö så har vi ett väldigt olikt sätt att prata med varandra.


Jag som 08 pratar väldigt fort, det gör inte skåningarna. Tur att min arbetskamrater har vant sig med hur jag pratar!

Jag uttalar inte alla bokstäver i vissa ord. Skåningarna lägger till bokstäver.

Tro nu inte att jag har något emot skånska. För det har jag inte. Då skulle jag inte ha klarat av att bo här nere i snart 9 år.


Jag tycker snarare att det är ganska charmigt med dialekter. Synd bara att vi är ganska snabba med att påpeka för varandra hur vi pratar. Jag får höra kommentarer om det dagligen. Oftast så är det med glimten i ögat som detta påpekas och jag tar inte åt mig. Då jag gillar mitt sätt att prata. Men Alla har inta samma sätt att tackla detta. Får ofta frågan hur jag klara att bo här nere då de pratar med gröten i mun..

Vilka är den värsta dialekten enligt er? Vilken är finast?



Enligt mina kollegor låter jag så här??!! Nej!!!!

Kommentarer
Postat av: Snusan

Tror nog att du ska lyssna på dina kolleger. De verkar ha klart för sig.

2008-08-25 @ 15:39:19
Postat av: top

Vadå vant sig vid hur du pratar????

Get real! Vi kommer ALDRIG att vänja oss vid ina typ, ba o liksom.....

2008-08-25 @ 15:44:54
Postat av: louise

jag måste säga att jag tycker skånskan är en väldigt vacker dialekt!

2008-08-25 @ 18:49:48
Postat av: Jenny

Hej tjejen!



Vad kul att se att du börjat blogga! Ser att ni haft planeringskonferens... då saknar man er extra mycket igen! Fast numera tillhör jag ju (framför allt) Akademikerförbundet SSR, är ordförande i deras Studentråd och ledamot i FS. Känns jätte kul det med då det är mitt blivande yrkesfack.

Hoppas att ni har det bra där nere!



Kram Jenny

2008-08-25 @ 22:18:46
URL: http://ilisworld.blogg.se/
Postat av: zagge

Du pratar fortare än alla i hökis, har alltid gjort, fick alltid säga ta det lugnt, hinner inte med. Din mormor hör inte vad du säger för du pratar för fort.

2008-10-31 @ 09:08:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0